Tips om een burn-out te voorkomen

Vandaag de dag dient alles sneller en efficiënter te gaan, zowel op je werk als privé. Je voelt een constante druk om beter te presteren. Je energiereserves geraken op en aan dat ene momentje rust per dag geraak je amper nog. Het lijkt net alsof je totaal uitgeput bent. Een gevoel van stress neemt je lichaam over. Je bent als het ware ‘uitgebrand’.

Hoe herken je een burn-out?

Het is erg belangrijk om de symptomen van een burn-out zo snel mogelijk op het spoor te komen. Dit kunnen zowel psychische als lichamelijke klachten zijn, bij elk individu kan dit verschillen. Denk maar aan de meest voorkomende tekenen zoals slapeloosheid, onzekerheid, weinig energie, prikkelbaar, laag zelfbeeld, snel huilen, hartkloppingen of een hoge bloeddruk. De herkenning ervan begint bij het toegeven aan jezelf dat er iets niet helemaal klopt. Durf aan jezelf, maar ook aan anderen toe te geven dat je je niet helemaal lekker voelt, en kampt met signalen van een burn-out.

Hoe voorkom je een burn-out?

Het moment waarop je beseft dat je kampt met enkele klachten die te wijten zijn aan een burn-out, kan je deze zelf ook voorkomen. Ze kunnen zowel voortvloeien uit stress op het werk, als in je privésfeer. Ook jongvolwassen kunnen met dit fenomeen te maken krijgen door de stijgende druk op school. In alle gevallen is het belangrijk om je eigen grenzen te herkennen en deze ook duidelijk aan te geven. Besef dat het verwachtingspatroon dat je van jezelf hebt, misschien op dit moment iets te hoog ligt. Vergeet ook zeker niet om af en toe te ontspannen. Daarnaast kan erover praten erg veel deugd doen. Op deze manier kom je er vaak achter dat je lang niet de enige bent die het af en toe wat moeilijker heeft. Extra tips die je kunnen helpen bij het voorkomen van een burn-out zijn zelfhulpmodules en mindfulness.

Een burn-out kan iedereen overkomen, zolang je je eigen grenzen probeert te bewaken en je je gevoelens niet opkropt ben je alvast goed op weg. En onthoud, niemand is perfect. Iedereen heeft wel eens het gevoel dat het allemaal eventjes te veel wordt. Het is lang geen schande om dit toe te geven.